«…οι περισσότερες περιπτώσεις επιθετικότητας σήμερα είναι λεκτικές. Κάποιες φορές μπορεί να σου πετάξει κάτι, όπως ένα μολύβι, ή θα σε χαστουκίσει ή θα σε τσιμπήσει, αλλά συνήθως δεν το κάνει με ένταση που θα σε πονέσει. Όταν ήταν πιο μικρός, πριν γίνει έφηβος, είχε εξαιρετικά έντονες εκρήξεις θυμού, όπου θα έπεφτε πάνω σου, θα τσίριζε, θα κλωτσούσε, θα δάγκωνε, θα τσιμπούσε και θα σου πετούσε πράγματα. Αυτό μπορούσε να συνεχίζεται για τουλάχιστον μία ώρα…[…] εγώ έπρεπε να τον πάω σε ένα ήσυχο μέρος και να τον ηρεμήσω. Για ένα μεγάλο διάστημα η Κατερίνα (η σύντροφος του πατέρα) φοβόταν να γυρίσει την πλάτη της στον Κώστα (το παιδί με αυτισμό)…»
Όμως τελικά τι συμβαίνει όταν.... ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΘΥΜΩΝΕΙ…
Τι σημαίνει θυμός για τον καθένα; Είναι το ίδιο πράγμα; Ο κάθε
άνθρωπος βιώνει τον θυμό του με τον ίδιο τρόπο; Αντιδρά με τον ίδιο τρόπο;
Ο κάθε άνθρωπος εκ γενετής είναι διαφορετικός από κάθε άλλο
συνάνθρωπό του. Δεν υπάρχει κανένας εντελώς ίδιος με κάποιον άλλον, κάτι που
ισχύει ακόμα και στα δίδυμα. Το πιο απλό παράδειγμα είναι το ανθρώπινο
δαχτυλικό αποτύπωμα, που κανένα δεν είναι ίδιο με κανένα άλλο. Αφού λοιπόν
είναι έτσι, μπορούμε να δεχτούμε ότι ο κάθε άνθρωπος μπορεί να θυμώσει με
διαφορετικά πράγματα, μπορεί να ενοχληθεί από διαφορετικά ερεθίσματα, και να
αντιδράσει με πιθανόν εντελώς διαφορετικό τρόπο.
Όλοι οι άνθρωποι και συνεπώς και όλα τα παιδιά, είτε
δυσκολεύονται λόγω κάποιας διαταραχής, όπως είναι ο αυτισμός, είτε όχι,
θυμώνουν, κάποιες φορές ίσως υπερβολικά, και μπορούν να γίνουν επιθετικά
απέναντι στους άλλους ή ακόμα και απέναντι σε πράγματα. Παρόλ’ αυτά οι
συμπεριφορές αυτές ενδέχεται να είναι εντονότερες στα παιδιά που βρίσκονται στο
φάσμα του αυτισμού.
ΓΙΑΤΙ όμως παρατηρούμε στο παιδί τις εκρήξεις θυμού;
Αρχικά ένα παιδί με αυτισμό μπορεί να αναστατωθεί επειδή δεν
κατανοεί το περιβάλλον του ή/και αυτά τα οποία αισθάνεται. Παράλληλα μπορεί να
παρουσιάσει μία κρίση θυμού ως απαίτησή του για κάτι που θέλει ή λόγω δυσκολίας
του να διαχειριστεί τα αισθητηριακά ερεθίσματα που βιώνει. Οι παραπάνω λόγοι
για τους οποίους μπορεί να δούμε το παιδί να αναστατώνεται είναι απλά
ενδεικτικοί. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να αναστατωθεί το
κάθε παιδί, και για το κάθε παιδί είναι διαφορετικοί, είτε ποιοτικά, είτε
ποσοτικά. Το θέμα είναι να παρατηρήσουμε και να κατανοήσουμε.
Το σημαντικότερο από τα παραπάνω είναι η κατανόηση. Ένα παιδί
μπορεί να αναστατωθεί επειδή δεν κατανοεί.
Τι
εννοούμε όταν λέμε «κατανόηση»;
Η κατανόηση περιλαμβάνει ενδεικτικά:
- Βλεμματική επαφή
- Επιλογή των λέξεων
- Ο τρόπος ομιλίας
- Η δυσκολία συγκέντρωσης προσοχής - απορρύθμιση
- Δόμηση του χρόνου
- Γλώσσα του σώματος
- Γράψιμο
Στη σελίδα αυτή θα αναρτηθούν πληροφορίες σχετικά με τα κομμάτια της κατανόησης σε σχέση με την αναστάτωση που βιώνουν τα παιδιά με αυτισμό.
Λεπτίδη Χριστίνα
Ψυχολόγος, BSc
Αναπτυξιακή Ψυχολογία, MSc
Εκπαιδευμένη στην οικογενειακή θεραπεία
Πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια γονέων στον αυτισμό
Ψυχολόγος, BSc
Αναπτυξιακή Ψυχολογία, MSc
Εκπαιδευμένη στην οικογενειακή θεραπεία
Πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια γονέων στον αυτισμό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δεν επιτρέπονται νέα σχόλια.